Priebeh programu môžeme riadiť pomocou cyklov a podmienok. Cykly umožňujú vykonávať príkazy opakovane: buď zadaný počet opakovaní (opakuj N×), alebo ak platí nejaká podmienka (opakuj dokým). Podmienené príkazy umožňujú vykonať časť programu, iba ak platí určitá podmienka.
Cykly a podmienky je možné kombinovať – môžeme ich do seba vnárať. Často sa používajú hlavne podmienky vnútri cyklov (opakované rozhodovanie) a cykly vnútri cyklov (vnorené cykly).
Tipy na precvičovanie
- Pred precvičovaním cyklov a podmienok je vhodné dôkladne precvičiť postupnosti príkazov. Hlavne je treba vedieť, v akom poradí sú príkazy vykonávané.
- Určovanie, ktoré príkazy patria do tela cyklu a podmienok, je možné precvičiť samostatne v rámci témy vnorené bloky.
- Pred vytváraním vlastných programov je užitočné si precvičiť čítanie kódu a pochopenie princípov cyklov a podmienok, na to je možné využiť cvičenie Kód kocky, Rozhodovačku, Pexeso, Presúvanie a Krok za krokom.
- Dôkladné precvičenie podmienok a cyklov potom umožňuje riešenie interaktívnych programovacích úloh formou blokového programovania. V Korytnačej grafike a ProgMaľovaní je možné precvičovať cykly s daným počtom opakovaní (aj vnorené), v Plošinovke podmienky, Staviteľ potom umožňuje precvičenie všetkých cyklov aj podmienených príkazov.
Pexeso
Hľadanie dvojíc, ktoré k sebe patria.
Korytnačia grafika
Vykreslovanie obrázkov korytnačou grafikou s využitím blokového programovania.
Obrázky s opakovaním
Kreslenie
Kreslenie II
Vzory s opakovaním
Vzory s opakovaním II
Maľovanie
Tvorba obrázkov skladaním základných tvarov (napr. kruh, štvorec), využitie blokového programovania.
Vzory s opakovaním II
Plošinovka
Ovládajte skákajúcu postavu pomocou blokového programovania.
Rozcvička
Interakcie
Podmienky: základy
Rozšírené podmienky
Interakcie a podmienky
Čarovanie s podmienkami
Kombinácie podmienok
Staviteľ
Pomocou blokového programovania vytvorte program pre staviteľa Stana.
Stavby s opakovaním
Stavby s opakovaním: ťažšie
Opakuj dokým
Opakuj dokým: ťažšie
Kód kocky
Navigujte kocku po pláne podľa zadaného programu. Precvičenie schopnosti čítať programy.
Opakuj Nx
Prechádzky s rozhodovaním I
Opakuj dokým
Opakované rozhodovanie I
Dvojité opakovanie
Robotanik
Jednoduché grafické ovládanie, náročné programátorské úlohy.